Stöd oss!

Schizofrenifonden är en del av Schizofreniförbundets verksamhet som granskas av Svensk Insamlingskontroll.

Fondens ändamål är att ekonomiskt stödja insatser som främjar de drabbades hälsa samt deras sociala, ekonomiska, politiska och yrkesmässiga intressen.

ögon-beskuren-v2jpg

Stöd oss!

Charlotte fick MS-medicin mot sin schizofreni vid pilotstudie i Örebro

Av emsdesign | januari 20, 2023

För sju år sedan drabbades Charlotte Öberg av en förlossningspsykos och diagnostiserades med schizofreni. Hon såg och hörde saker som inte fanns. Vändningen kom när hon genom en pilotstudie i Örebro behandlades med en MS-medicin. Läs hela artikeln här hos SVT

Min bror blev plötsligt en främling i sin egen familj

Av emsdesign | januari 20, 2023

Ingen person är sin sjukdom. Likväl omges schizofreni av både fördomar och stigmatisering. Mycket förklaras av okunskap: Det vi inte förstår är vi ofta rädda för. Se hela nyhetsbrevet här – Klicka här!

Katastrofalt dåligt att schizofrenipatienter inte får rätt vård

Av emsdesign | januari 20, 2023

Trots att det finns bra riktlinjer som ska säkra att schizofrenipatienter får bästa möjliga vård, brister följsamheten. Det skriver Thomas Tegenmark och Urban Pettersson Bargo, WeMind Psykiatri. Läs hela artikeln här!

Glädjande besked gällande projekt StigmaWatch 2.0

Av emsdesign | januari 20, 2023

Allmänna Arvsfonden beslutade förra veckan vid deras delegationsmöte att bevilja vår ansökan för att tillsammans med er skapa en utbildning för blivande och etablerade journalister. Jätteroligt och väldigt spännande. Över ett års ansökningsarbete är nu över och framför allt ett stort tack till er som hjälpt till med ansökan och till er som ställt upp … Läs mer

C/O Lars Candler