Per Josephson ställer ut Sjukdomsteckningar

Den 9 september öppnar utställningen Sjukdomsteckningar på Galleri Lorentzon i Stockholm, med
nya verk av konstnären Per Josephson.

Inspirationen till verken i utställningen kommer från den välkände släktingen Ernst Josephson som under en sjukdomstid i schizofreni på 1800-talet tecknade maniskt. Nu ligger skisserna till grund för Per Josephsons nya konstprojekt som han själv beskriver som “en välbehövd frikoppling från verkligheten”. En del av intäkterna från försäljningen går till Schizofreniförbundet som menar att utställningen är ett steg mot ökad kunskap och minskad stigmatiseringen av sjukdomen.

I slutet av 1800-talet satt Ernst Josephson på mentalsjukhus, sjuk i schizofreni. I sitt maniska tillstånd ritade han hundratals teckningar, som senare refuserades av gallerier och museer runt om i landet. Idag är teckningarna eftertraktade och har blivit inspiration till konstnären
Per Josephsons senaste utställning Sjukdomsteckningar. Det förflutna länkas samman med nutiden, när Per Josephson kliver in i Ernst Josephsons fria sinnevärld, och med enkla streck på tunt papper väver samman hans historia med sin egen.

– Jag har växt upp med de här teckningarna, de satt på väggarna i mitt barndomshem, och för mig har de alltid symboliserat fantasi och befrielse. Tankarna på att vidareutveckla verken föddes när jag i mitt senaste konstprojekt fördjupade mig i min familjehistoria med Ernst
Josephson i centrum. I Sjukdomsteckningar får teckningarna spela en betydande roll i mitt eget konstnärskap, vilket för mig har resulterat i en välbehövd frikoppling från verkligheten, säger konstnären Per Josephson.

Väcker frågor om mytomspunnen relation mellan schizofreni och kreativitet

Utställningen Sjukdomsteckningar visar upp ett fritt och verklighetsfrånvänt universum som väcker frågor om sambandet mellan psykisk sjukdom och kreativitet. Sambandet har länge fascinerat såväl konstnärer som forskare och är komplext, men idag finns flera studier som befäster hypotesen.

Enligt Schizofreniförbundet, som erhåller en del av intäkterna av konstförsäljningen, skapar verken en ökad förståelsen för schizofreni och sjukdomens kreativa aspekter.

– Schizofreni är ingen lätt sjukdom att leva med, men får man rätt vård och stöd kan man leva ett rikt liv. För att uppnå konkreta förbättringar och minska stigmatiseringen i samhället bedriver vi flera projekt, och ett av dem är i år samarbetet med Per Josephson. Hans tavlor lyckas i sin enkla form ge ett väldigt starkt intryck, och berättar en historia om tankefriheten som finns i sjukdomen. Konsten kommer dessutom, tack vare Pers samarbete med oss, vara med och bidra till en positiv förändring för de som lever med sjukdomen och deras
anhöriga, säger Åsa Konradsson Geuken, förbundsordförande på Schizofreniförbundet.

Till projektet hör även en volym som kombinerar konsten med text, med ett förord av Claes Britton.

Utställningen på Galleri Lorentzon i Stockholm öppnar den 9 september och pågår till och med den 26 september.

Sjukdomsteckningar kommer också att visas på Galleri Backlund i Göteborg under april
2024.

För att boka en exklusiv visning av Sjukdomsteckningar och intervju med Per Josephson:

Patrizzia Ohlson, patrizzia@junopr.se, +46(0)73 445 69 68

Länk till konstkatalogen med förord skrivet av Claes Britton.

Länk till pressbilder.

Länk till Per Josephsons hemsida.

Inlagd i kategori: