Centrum för personcentrerad vård. Grundlagsskadestånd Inflytande i rätttspsykiatrin Patientriksdag 2020 Remissvar 2020:47 Peer Support Ökad dödlighet i Covid Artikel Psykos i Stockholm DN Alla ville väl Forskardrömmar NSPH Svar rehabilitering Nationella stödlinjen Utlysningar 2021 Schizofrenifonden Åsa och Mats Konradsson StigmaWatch fick hedrande tredjeplats som Årets Patientföreträdare 2020! Barnen på Hidden Valley Road Gymnasiearbete Tingsryd Alla kvinnor måste skyddas från våld Tjuvtitt på Åsas bok Globen byter namn Nu har Socialstyrelsen publicerat rapporten Anhöriga som vårdar eller stödjer någon de står nära – underlag till en nationell strategi. "Ska ni låta min syster dö?" Respekt för rättigheter Brukarrevision IPS utvärderat Pressmeddelande från Funktionsrätt Från valberedningen Cost of caring Bemanning Kommunalt anhörigstöd "Vad är det?" NSPH:s ståndpunktspapper - om stödet till anhöriga Prioritera de svårt psykist sjuka Stigma watch mot diskrimininering Åsa intervju Alvik basket Funktionsrätt Sverige Att vara anhörig Krisberedskapen behöver bli mer inkluderande Nyhetsbrev NSPH April 2021 Information till dig som har hemmasittande vuxen zoom Regeringen satsar ytterligare 140 miljoner på stöd http://eufami.org/resources/the-value-of-caring-resources-are-now-available/ Funktionsrätt Sverige (1) EUFAMI enkät om hur närstående påverkas av covid-19 Begripsam Enkät Pressreleas Vaccination 2021 riskgrupp Myndigheterna informerar om pandemin just nu Webbsändning om vårdförlopp schizofreni NSPH Efterlängtad forskning kring brukarinflytande blir verklighet Debatt artikel Pressmeddelande Funktionsrätt Sverige Åsa intervjuad av Vet ni Meningsfullt liv med schizofreni Tips och stöd för att hantera oro under pandemin Funktionsrätt Sverige pressmeddelande Debattartikel Jonas Böhlmarks podcastavsnitt "Att få en psykos är som att bli påkörd av en lastbil"

Tips och stöd för att hantera oro under pandemin

"Psykisk hälsa under coronapandemin

Hela världen påverkas av pandemin och det är helt naturligt att vara orolig, stressad eller ledsen. Här finns tips för dig som känner oro eller vill veta hur du kan ta hand om din och andras psykiska hälsa under denna tid. " säger Folkhälsomyndigheten

Hund i solnedgång i Smedis

"Psykisk hälsa under coronapandemin

Om du känner oro

Det är naturligt att känna oro i en ovanlig och påfrestande tid. Det behöver inte bara vara negativt, för oron kan få oss att bli mer vaksamma så att vi lättare tar till oss information och rekommendationer. Det kan till exempel handla om att tänka till en extra gång innan vi besöker en äldre släkting och att stanna hemma när vi känner oss sjuka.

Men det är inte bra om du känner dig mycket orolig eller nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset. I så fall finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

Prata med någon om din oro

Det är ofta bra att sätta ord på oron. Försök att hålla kontakten med vänner och familj genom telefon eller videosamtal."

Läs mer om Folkhälsomyndighetens tips i länken under:

Senast uppdaterad 15 juni 2021