Centrum för personcentrerad vård. Grundlagsskadestånd Inflytande i rätttspsykiatrin Patientriksdag 2020 Remissvar 2020:47 Peer Support Ökad dödlighet i Covid Artikel Psykos i Stockholm DN Alla ville väl Forskardrömmar NSPH Svar rehabilitering Nationella stödlinjen Utlysningar 2021 Schizofrenifonden Åsa och Mats Konradsson StigmaWatch fick hedrande tredjeplats som Årets Patientföreträdare 2020! Barnen på Hidden Valley Road Gymnasiearbete Tingsryd Alla kvinnor måste skyddas från våld Tjuvtitt på Åsas bok Globen byter namn Nu har Socialstyrelsen publicerat rapporten Anhöriga som vårdar eller stödjer någon de står nära – underlag till en nationell strategi. "Ska ni låta min syster dö?" Respekt för rättigheter Brukarrevision IPS utvärderat Pressmeddelande från Funktionsrätt Från valberedningen Cost of caring Bemanning Kommunalt anhörigstöd "Vad är det?" NSPH:s ståndpunktspapper - om stödet till anhöriga Prioritera de svårt psykist sjuka Stigma watch mot diskrimininering Åsa intervju Alvik basket Funktionsrätt Sverige Att vara anhörig Krisberedskapen behöver bli mer inkluderande Nyhetsbrev NSPH April 2021 Information till dig som har hemmasittande vuxen zoom Regeringen satsar ytterligare 140 miljoner på stöd http://eufami.org/resources/the-value-of-caring-resources-are-now-available/ Funktionsrätt Sverige (1) EUFAMI enkät om hur närstående påverkas av covid-19 Begripsam Enkät Pressreleas Vaccination 2021 riskgrupp Myndigheterna informerar om pandemin just nu Webbsändning om vårdförlopp schizofreni NSPH Efterlängtad forskning kring brukarinflytande blir verklighet Debatt artikel Pressmeddelande Funktionsrätt Sverige Åsa intervjuad av Vet ni Meningsfullt liv med schizofreni Tips och stöd för att hantera oro under pandemin Funktionsrätt Sverige pressmeddelande Debattartikel Jonas Böhlmarks podcastavsnitt "Att få en psykos är som att bli påkörd av en lastbil"

"En diagnos, inte ett vedertaget uttryck”

”Partykungen, e-handelsföretaget som gillar att skoja och vara lite fyndiga, har tagit ett av sina skämt lite för långt. Det tyckte i alla fall IFS, Intresseföreningen för schizofreni, i Göteborg som anmälde företaget till Reklamombudsmannen.", skriver Izabella Bielecka i Ehandel.se””

Swlogo

””Partykungen, e-handelsföretaget som gillar att skoja och vara lite fyndiga, har tagit ett av sina skämt lite för långt. Det tyckte i alla fall IFS, Intresseföreningen för schizofreni, i Göteborg som anmälde företaget till Reklamombudsmannen.

Det som man har reagerat på är en t-shirt med trycket "Förr var jag schizofren men nu mår vi bra!", och med produktbeskrivningen "Vad skönt att höra! Hur många tröjor behöver ni? En eller två?"

Detta är att förlöjliga och göra sig lustig över sjukdomen. IFS har startat ett projekt som heter StigmaWatch som bland annat syftar till att verka för korrekt rapportering om psykisk sjukdom i svenska medier, skriver organisationen i sin anmälan till RO.

IFS vänder sig starkt mot att ordet schizofreni används på detta sätt. Schizofreni be­tyder inte personlighetsklyvning. Schizo­freni är en sjukdom som utmärks av allvarliga psykossymtom, stora funk­tionsnedsättningar och ett ofta livslångt lidande. Det finns idag cirka 30 000–35 000 personer i Sverige som är direkt drabbade. Schizofreni är en diagnos, inte ett vedertaget uttryck.

Partykungen fick chans till att yttra sig men har valt att inte göra det, och produkten finns fortfarande kvar på sajten.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd konstaterar att produkten är diskriminerande i fråga om funktionsnedsätt­ning, och fäller e-handlaren.

Reklamen antyder att personer med schizo­freni har multipla personligheter, vilket enligt anmälaren är en felaktig föreställning om schizofreni.

Nämnden finner där med att reklamen bidrar till spridningen av en nedvärderande föreställning om sjukdomen som kan leda till stig­matisering av personer med schizofreni. Reklamen är därför diskriminerande ifråga om funktionsnedsättning och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler, skriver Izabella Bielecka i Ehandel.se””

Senast uppdaterad 04 mars 2021