Rädda den nationella hjälplinjen

Folkhälsomyndigheten har nu lämnat sin rapport där de har analyserat behovet av en nationell stödlinje för psykisk hälsa.  Myndigheten anser att det finns behov av en nationell aktör som erbjuder professionellt - och anonymt - samtalsstöd via telefon, chatt och andra digitala kanaler.

Nationella Hjälplinjen

Detta som ett viktigt komplement till civilsamhällets utbud av stödfunktioner samt hälso- och sjukvårdens ordinarie insatser.   -Vi känner oss otroligt lättade över att Folkhälsomyndigheten precis som vi kommit fram till att det behövs en stödlinje. Vi ser också med tillfredsställelse på att den nya stödlinjen föreslås få ett samordnande uppdrag när det gäller de ideella stödlinjerna. De gör ett viktigt jobb när det gäller att fånga upp människor i kris, men räcker heller inte till för alla behov, säger Anki Sandberg, NSPH:s ordförande, i en kommentar till myndighetens ställningstagande.

Länk till mer information och att skriva på namninsamlingen för den nationella stödlinjen.

Senast uppdaterad 17 februari 2021