Centrum för personcentrerad vård. Grundlagsskadestånd Inflytande i rätttspsykiatrin Patientriksdag 2020 Remissvar 2020:47 Peer Support Ökad dödlighet i Covid Artikel Psykos i Stockholm DN Alla ville väl Forskardrömmar NSPH Svar rehabilitering Nationella stödlinjen Utlysningar 2021 Schizofrenifonden Åsa och Mats Konradsson StigmaWatch fick hedrande tredjeplats som Årets Patientföreträdare 2020! Barnen på Hidden Valley Road Gymnasiearbete Tingsryd Alla kvinnor måste skyddas från våld Tjuvtitt på Åsas bok Globen byter namn Nu har Socialstyrelsen publicerat rapporten Anhöriga som vårdar eller stödjer någon de står nära – underlag till en nationell strategi. "Ska ni låta min syster dö?" Respekt för rättigheter Brukarrevision IPS utvärderat Pressmeddelande från Funktionsrätt Från valberedningen Cost of caring Bemanning Kommunalt anhörigstöd "Vad är det?" NSPH:s ståndpunktspapper - om stödet till anhöriga Prioritera de svårt psykist sjuka Stigma watch mot diskrimininering Åsa intervju Alvik basket Funktionsrätt Sverige Att vara anhörig Krisberedskapen behöver bli mer inkluderande Nyhetsbrev NSPH April 2021 Information till dig som har hemmasittande vuxen zoom Regeringen satsar ytterligare 140 miljoner på stöd http://eufami.org/resources/the-value-of-caring-resources-are-now-available/ Funktionsrätt Sverige (1) EUFAMI enkät om hur närstående påverkas av covid-19 Begripsam Enkät Pressreleas Vaccination 2021 riskgrupp Myndigheterna informerar om pandemin just nu Webbsändning om vårdförlopp schizofreni NSPH Efterlängtad forskning kring brukarinflytande blir verklighet Debatt artikel Pressmeddelande Funktionsrätt Sverige Åsa intervjuad av Vet ni Meningsfullt liv med schizofreni Tips och stöd för att hantera oro under pandemin Funktionsrätt Sverige pressmeddelande Debattartikel Jonas Böhlmarks podcastavsnitt "Att få en psykos är som att bli påkörd av en lastbil"

En bok för nyfikna barn

Sveriges unga akademi släppte i måndags boken ”Forskardrömmar”. Forskardrömmar gläntar på dörren till universitetet och berättar om barn som sedan blev forskare till yrket.

Forskarbilder

Forskardrömmar

En del tyckte att det var roligt att gå i skolan, en del tyckte att det var tråkigt. Vissa växte upp i en universitetsstad, andra ute på landet eller där elektriciteten kom och gick. Lika olika som barnens intressen och förutsättningar, var deras vägar till forskningen.

Följ med genom 60 vackert illustrerade berättelser – alla med koppling till Sverige – om barn som senare i livet på olika sätt har bidragit till att föra forskningen framåt. I framtiden kanske det är du som gör det!

Bakom Forskardrömmar står Sveriges unga akademi, en vetenskapsakademi för ett urval av de främsta yngre forskarna inom alla fält. De hoppas att fler barn ska få upp ögonen för vetenskap och se att de kan vara framtidens forskare.

Två schizofreniforskare är porträtterade i boken. Åsa Konradsson Geuken och Jens Hjerling-Leffler.

Läs mer om boken här.

Senast uppdaterad 11 februari 2021